نشانی: تهران، میدان صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، نبش گلستان شمالی، پلاک 29، واحد 8

مقایسه ابزار power Bi و Tableau و QlikView در هوش تجاری

مقایسه ابزار power Bi و Tableau و QlikView در هوش تجاری
فهرست مطلب

کلان داده (Big Data) گنجینه ای برای انواع شرکت های تجاری است. هر شرکتی شایسته بهترین ابزار تجزیه و تحلیل و تجسم داده های بزرگ است. در این مقاله سعی می کنیم تا به مقایسه ابزار های هوش تجاری برای تجسم داده های بزرگ بپردازیم. برای این کار به مقایسه ابزار power Bi و Tableau و QlikView در هوش تجاری می پردازیم.

در سری مقالات قبلی این وبلاگ به بررسی ابزارهای هوش تجاری پرداخته ایم. در این صورت احتمالاً پیش‌زمینه‌ای در مورد کارهایی که آنها می‌توانند انجام دهند، به دست آورده‌اید. سوال این است که کدام یک مناسب تر است؟ در حالی که هر ابزار هوش تجاری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا حجم زیادی از داده‌ها را مرتب سازی و تحلیل کنند، هر کدام رویکرد متفاوتی را برای تحقق آن در پیش می گیرند. قابلیت های هر کدام از این ابزارها هم ممکن است که برای سازمان شما ضروری‌تر از سایرین باشد، بنابراین آشنایی با مشخصات و مزایای هر یک از این ابزارها ضروری خواهد بود تا بهترین انتخاب را در بین آن ها داشته باشیم.

مقایسه ابزارهای power Bi و Tableau و QlikView
مقایسه ابزارهای power Bi و Tableau و QlikView

معرفی کلی هر یک از ابزار های هوش تجاری

در مقایسه ابزار های هوش تجاری باید بگوییم که هر کدام از این پلتفرم‌ها از ابزار های هوش تجاری هستند که قابلیت هایی را برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران ارائه می‌دهند.

معرفی Microsoft Power BI

در این بخش از مقایسه ابزار های هوش تجاری به معرفی نرم‌افزار مایکروسافت Power Bi می‌پردازیم. این نرم‌افزار هوش تجاری در ابتدا به عنوان یک افزونه برای نرم‌افزار محبوب مایکروسافت یعنی اکسل معرفی گردید. با این حال، به مرور زمان که بر میزان کاربران این ابزار افزوده شد، مایکروسافت تصمیم گرفت تا این ابزار را به صورت یک نرم‌افزار جداگانه معرفی و عرضه کند‌. از آن زمان تاکنون این پلتفرم به صورت سالیانه در حال توسعه بوده و به دلیل یکپارچه سازی آن با مجموعه آفیس ۳۶۵، بر میزان کاربران آن روز به روز افزوده می‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره این ابزار میتوانید از مقاله زیر استفاده نمایید.

معرفی ابزار power Bi

 

معرفی QlikView

ابزار دیگری که در این بخش از مقاله مقایسه ابزار های هوش تجاری می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، نرم‌افزار QlikView است. این نرم‌افزار به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزار های هوش تجاری در جهان شناخته می‌شود. یکی از مهمترین مزایای این ابزار را باید در قابلیت جستجوی آن دانست که همانند جستجوی گوگل بوده و کار با آن را آسان می‌کند. همچنین این سیستم با ارتباط دادن داده‌ها به یکدیگر بهترین نتیجه را از جستجوی داده‌ها برای شما فراهم می‌کند. در ضمن در ابزار QlikView قابلیتی وجود دارد که شما می‌توانید همانند قابلیت (People Also Ask) در موتور جستجوی گوگل پیشنهادات بیشتری را برای جستجوی داده‌ها دریافت کنید. به طور مثال هنگامی که به طور تخصصی درباره شرکتی جستجو می‌کنید، این ابزار می‌تواند آدرس و شماره تماس با این شرکت را نیز در اختیار شما قرار دهد. برای مطالعه بیشتر درباره این ابزار میتوانید از مقاله زیر استفاده نمایید.

معرفی ابزار QlikView

 

معرفی Tableau

ابزار Tableau یکی دیگر از ابزارهایی است که برای تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها در حوزه هوش تجاری در سازمان‌های مختلف قابل استفاده است. ابزاری که کنترل کاملی را بر روی داده‌های سازمانتان به شما می‌دهد و امکان اجرای انواع تغییرات سفارشی را بر روی داشبورد یا پنل سازمانی شرکتتان را فراهم می‌سازد. در ضمن، این ابزار امکان دریافت گزارشات سازمان به صورت فایل‌های اینفوگرافیک را به طور رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مطالعه بیشتر درباره این ابزار میتوانید از مقاله زیر استفاده نمایید.

معرفی ابزار Tableau

 

 

مقایسه ابزار های هوش تجاری

تا به اینجای مقاله مقایسه ابزار های هوش تجاری با سه ابزاری که در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه آنها بپردازیم، به طور کلی آشنا شدید. حال بیایید ببینیم که این ابزارها از جنبه‌های مختلف چه تفاوتی و یا شباهتی با یکدیگر دارند و کدام را می‌توان بر دیگری برتری داد.

مقایسه ابزار های هوش تجاری
مقایسه ابزار های هوش تجاری

مقایسه ابزار های هوش تجاری در نسخه پایه

در مقایسه ابزار های هوش تجاری در نسخه پایه باید بگوییم که نسخه پایه Power BI رایگان است و کاربران نیازی به پرداخت هزینه ندارند. آنها می توانند نرم افزار را دانلود کرده و شروع به استفاده از آن کنند. نسخه پایه Tableau نیز رایگان است، اما ویژگی های بسیار محدودی دارد. نسخه پایه QlikView رایگان است. اما مانند Tableau ویژگی های بسیار محدودی دارد.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری در نسخه های پرمیوم

حال باید ببینیم که این سه ابزار هوش تجاری در نسخه‌های پرمیوم خود چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام یک عملکرد بهتری خواهند داشت. در این باب باید بگوییم که Power BI دارای دو نسخه پرمیوم و پرو است که هزینه تهیه آنها ۱۰ دلار در هر ماه است. این در حالی است که هزینه تهیه اشتراک نسخه پرمیوم ابزار Tableau برای یک کاربر حدود ۱۰۰ دلار خواهد بود. ممکن است این هزینه برای صنایع کوچک و متوسط ممکن است کمی بالا باشد. در صورتی هم که تمایل به خرید ابزار هوش تجاری QlikView داشته باشید، باید مبلغ ۳۰ دلار را برای هر ماه کنار بگذارید، ازاین‌رو ابزار QlikView در جایگاه میانی در مقایسه ابزار های هوش تجاری در بخش پرمیوم نرم‌افزارها از نظر قیمتی قرار خواهد گرفت.

داشبورد Power BI
داشبورد Power BI

مقایسه ابزارهای هوش تجاری از نظر قدرت آنالیز

در این بخش از مقاله مقایسه ابزار های هوش تجاری به بررسی وضعیت این سه ابزار از نظر قدرت آنالیز و تجزیه‌وتحلیل می‌پردازیم. در بحث قدرت آنالیز داده‌ها باید بگوییم که Power BI ویژگی‌های پیشرفته بسیاری برای این کار دارد. قدرت پردازشی Power BI بسیار بالاست و تمامی پردازش‌ها با سرعت بالایی نیز به اتمام می‌رسند. بدین ترتیب باید بگوییم که ابزار Power BI به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌ها به شمار می‌رود.

در طرف مقابل ابزار Tableau را داریم که در بحث قدرت پردازشی در برتری بی‌چون و چرایی نسبت به سایر ابزارها قرار دارد. در بحث پردازشی Tableau توانسته است تا اصلی‌ترین رقیب خود یعنی ابزار Power BI را کنار بزند. در طرف مقابل ابزار QlikView را داریم که فاقد قدرت آنالیز اثبات شده‌ای است و به عقیده بسیاری باید بر روی قدرت آنالیز داده ابزار QlikView کار شود.

 

مقایسه ابزار های هوش تجاری از نظر جمع آوری و ذخیره سازی داده ها

پارامتر مهم دیگری که به هنگام مقایسه ابزار های هوش تجاری باید در نظر داشته باشید، قدرت جمع آوری و ذخیره داده‌ها در این ابزارها است. ابزار Power BI قادر است تا داده‌های مورد نیاز سازمان را در هر کجا و هر زمان از منابع داده استخراج کند. در ضمن این ابزار هوش تجاری دارای منابع داده مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به SQL و Azure اشاره کرد.

در مقام مقایسه باید درباره ابزار Tableau بگوییم که قدرت و قابلیت‌های تقریباً مشابهی را در مقایسه با رقیب سرسخت خود یعنی ابزار Power BI دارد. بدین گونه که می‌توانیم بگوییم این دو ابزار در جایگاه تقریباً همترازی از این حیث قرار می‌گیرند. با این حال تبادل داده‌ها به عنوان قابلیت کلیدی ابزار Qlikview شناخته می‌شود. این ابزار قادر خواهد بود تا داده‌های مورد نیاز شما را از هر جایی استخراج کند. در حالی که پیشنهاداتی را نیز در حوزه جستجو شده شما ارائه خواهد کرد.

ابزار Tableau
ابزار Tableau

مقایسه ابزار های هوش تجاری از نظر سهولت یادگیری

سهولت در یادگیری پارامتر مهم دیگری است که باید به هنگام مقایسه ابزار های هوش تجاری قبل از خرید در نظر داشته باشید. در بحث یادگیری ابزار Power BI باید بگوییم که این ابزار از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به نرم‌افزار اکسل دارد. به گونه‌ای که به عنوان نسخه پیشرفته‌ای از این نرم‌افزار به شما می‌رود. بدین ترتیب کار با این نرم‌افزار به دلیل شباهت‌هایی که در رابط کاربری، فرمول‌ها و سایر ویژگی‌ها با اکسل دارد، برای بسیاری از کاربران آسان‌تر خواهد بود.
در طرف مقابل نرم‌افزار Tableau را داریم که نمی‌توانیم بگوییم هر فردی می‌تواند به راحتی آن را فرا گرفته و از آن استفاده کند. فقط کسانی که سطح بالایی از آشنایی با علم داده دارند، قادر خواهند بود تا به راحتی این ابزار را فرا گرفته و از آن استفاده کنند. ابزار Qlikview نیز در وضعیت کم و بیش مشابهی با ابزار Tableau قرار دارد. به دلیل اینکه برای کار با این ابزار به پیشینه‌ای از علم داده نیاز داریم، پس می‌توانیم بگوییم که یادگیری این دو ابزار کمی مشکل‌تر از Power BI خواهد بود.

داشبورد Qlikview
داشبورد Qlikview

مقایسه ابزارهای هوش تجاری از نظر تعداد مشتریان

مورد دیگری که در مقایسه ابزار های هوش تجاری قابل بررسی خواهد بود، در مورد تعداد کاربران و مشتریان هر کدام از این سه ابزار هوش تجاری است. از آنجایی که ابزار Power BI به صورت پیش فرض در برنامه آفیس ۳۶۵ قرار دارد، مشتریان محصولات مایکروسافت قادر هستند تا به راحتی از قابلیت‌های این ابزار استفاده کنند. در مقام مقایسه ابزار Tableau را داریم که به دلیل تاریخچه و شهرتی که دارد، توانسته تا مشتریان و کاربران فراوانی داشته باشد. در حالی است که ابزار Qlikview به دلیل نیاز به آشنایی با برنامه نویسی و علم داده، تنها توانسته است تا به عنوان انتخاب نهایی بخشی از متخصصین این حوزه باشد.

 

مقایسه ابزار های هوش تجاری از نظر قابلیت های گزارش دهی

قابلیت‌های گزارش دهی و به اشتراک گذاری آنها از دیگر پارامترهای مهمی است که قبل از خرید ابزار های هوش تجاری باید در نظر داشته باشید. در مقام مقایسه ابزارهای هوش تجاری باید بگوییم که ابزار Power BI توانایی گزارش‌دهی و به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها را در نسخه دسکتاپ و آنلاین خود دارد. البته مدیران کنترل بیشتری را بر فرایندهای تنظیم و تولید گزارشات در نسخه آنلاین خواهند داشت. امکان پیوست گزارشات در ایمیل‌ها وجود دارد و همچنین امکان ذخیره این گزارشات در فرمت‌هایی همچون پاورپوینت، PDF و XLSX وجود دارد.

در طرف مقابل باید بگوییم که ابزار QlikView در نسخه عادی توانایی به اشتراک گذاری گزارشات مختلف را نخواهد داشت. برای این کار شما باید اشتراک Qlik NPrinting را تهیه کنید. ابزار Tableau مشابه Power BI دارای برخی قابلیت‌های گزارش دهی داخلی است. برای نمایش گزارشاتی که توسط این ابزار تولید می‌شوند، باید دسترسی‌های لازم توسط مدیر سرور داده شود و گیرنده گزارش ایمیل باید حداقل مجوز Viewer را داشته باشد. در ضمن امکان دریافت فایل گزارشات به صورت pdf یا تصویر نیز وجود خواهد داشت.

 

مقایسه نسخه های موبایل این 3 ابزار هوش تجاری

آخرین پارامتری که در مقایسه ابزار های هوش تجاری به بررسی آن می‌پردازیم، بررسی نسخه‌های موبایل این نرم‌افزارهای هوش تجاری است. ابزار Power BI دارای یک نسخه موبایل است که با انواع گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید، آیفون و آیپد و دستگاه های ویندوزی سازگاری دارد. با استفاده از این نرم‌افزار کاربران قادر خواهند بود تا داشبوردها و گزارشات دریافتی را در تلفن همراه خود داشته باشند. تنها محدودیتی که در نسخه موبایل این ابزار وجود دارد، این است که کاربران امکان دریافت گزارشات جدید را در نسخه موبایل نخواهند داشت.

برنامه موبایل ابزار Tableau تنها در نسخه‌های اندروید و IOS عرضه شده‌اند. بدین ترتیب کاربران گوشیهای ویندوزی قادر نخواهند بود تا از این ابزار در تلفن‌های همراه خود استفاده کنند. در طرف دیگر کاربران قادر خواهند بود تا داشبوردها و گزارشات جدیدی را مشاهده، تجزیه و تحلیل و حتی ایجاد کنند. قابلیتی که در ابزار Power BI وجود نداشت. همچنین قابلیت آفلاین در ابزار Tableau وجود دارد که کاربران را قادر می‌سازد تا در محیط‌های بدون اتصال اینترنت نیز بتوانیم به داشبوردها و گزارشات سازمان خود دسترسی داشته باشیم.

ابزار Qlikview همانند Tableau دارای برنامه موبایل برای اندروید و IOS است و نسخه‌ای برای تلفن‌های ویندوزی وجود ندارد. در ضمن بر اساس آپدیتی که در سال ۲۰۲۲ بر روی این نرم‌افزار انجام شده است، امکان به اشتراک گذاری گزارشات با سایر اعضای سازمان از طریق نرم‌افزار موبایل Qlikview وجود خواهد داشت.

 

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه ابزار های هوش تجاری از نقطه نظرهای مختلف پرداختیم. هر کدام از این ابزارها در حوزه‌های مختلفی نسبت به سایرین برتری دارند. در حالی که در برخی حوزه‌ها هر سه ابزار از قابلیت‌های کم و بیش مشابهی برخوردارند. اگر بخواهیم پارامتر قیمت را در نظر بگیریم، برنده این رقابت، ابزار هوشمند مایکروسافت یعنی Power BI خواهد بود. البته نمی‌خواهیم بگوییم که دو ابزار دیگر مناسب نیستند، قیمت کمتر و سهولت در یادگیری باعث شده تا Power BI در جایگاه بالاتری نسبت به دو ابزار دیگر قرار بگیرد.

میانگین امتیازات 5 از 5 - از مجموع 1 رای

خدمات گنج دیجیتال

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان