نشانی: تهران، میدان صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، نبش گلستان شمالی، پلاک 29، واحد 8

معرفی کامل ابزار QlikView ( کلیک ویو )

معرفی ابزار QlikView
فهرست مطلب

با پیشرفت روزافزون دنیای فناوری، سازمان‌ها و کسب و کارهای تجاری مجبور می‌شوند تا برای مقابله و کنترل حجم زیاد داده‌ها به سراغ روش‌های جدیدی همچون هوش تجاری بروند. تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها فرایندی بسیار وقتگیر و هزینه بر است که در صورت عدم انجام صحیح، ممکن است که نتایج زیان باری را نیز برای یک کسب و کار داشته باشد. در چنین شرایطی استفاده از ابزارهای هوش تجاری همچون ابزار QlikView می‌تواند به عنوان راهکاری برای مدیریت داده‌های یک سازمان به کار برود. با ما همراه باشید تا در یک مقاله جامع به بررسی این ابزار پرداخته و مشخصات و قابلیت‌های آن را به شما بیان کنیم.

ابزار QlikView
ابزار QlikView

 

آشنایی با ابزار QlikView

ابزار QlikView به عنوان یک ابزار پیشرفته هوش تجاری شناخته می شود که کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌ها را از چندین منبع جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنند. این ابزار در سال ۱۹۹۳ در کشور سوئد توسعه یافت و به عنوان رقیبی برای سایر ابزارهای هوش تجاری معرفی شد. این ابزار ابتدا QuikView نام داشت و برای بازیابی تجزیه و تحلیل داده ها از سیستم های مختلف، طراحی شد. در سال 1994، اولین نسخه QlikView (نسخه 1.0) منتشر شد. از آن زمان،QlikView  چندین ارتقاء و بهبود را تجربه کرد و آخرین نسخه آن 12.80 است که در می 2023 منتشر شد.

مقایسه ابزار power Bi و Tableau و QlikView در هوش تجاری

ابزار QlikView به طور گسترده توسط مشاغل مختلف، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی و بازرگانی مورد استفاده قرار گرفته است. این ابزار همچنین جوایز متعددی از جمله انتخاب مشتریان Gartner Peer Insights 2019  برای پلت‌فرم‌های تجزیه و تحلیل هوش تجاری را کسب کرده است. موفقیت QlikView منجر به توسعه سایر محصولات QlikView ، از جمله Qlik Sense، Qlik Analytics Platform و Qlik Core   گردید.

مشخصات QlikView
مشخصات QlikView

 

مشخصات کلیدی نرم افزار کلیک ویو

ابزار QlikView به‌عنوان ابزاری قدرتمند هوش تجاری شناخته می‌شود که ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در برابر رقبا ارائه می‌دهد. در ادامه با برخی از این ویژگی‌های کلیدی این ابزار آشنا می‌شوید.

  • آنالیز پیشرفته داده ها: یکی از ویژگی‌های مهم ابزار QlikView را باید آنالیز طبیعی این ابزار دانست. این قابلیت باعث می‌شود تا کاربران بتوانند فرایندهای جستجو و تجزیه و تحلیل داده‌ها را به سرعت و به آسانی پیگیری کنند. کاربران می توانند تمام داده های ذخیره شده در حافظه را جستجو کنند. این کار شناسایی الگوها و روابط بین مجموعه های مختلف داده را آسان تر می کند.
  • امکان بهره‌گیری از منابع داده مختلف: ابزار QlikView به عنوان یک سرویس داده مبتنی بر فضای ابری شناخته می‌شود که سرویسی منحصر به فرد به نام Qlik DataMarket را ارائه می دهد. این بازار داده، کاربران QlikView را قادر می‌سازد تا مجموعه‌های داده را از منابع مختلف داده عمومی جمع آوری کنند. در این مجموعه داده های عمومی مربوط به ارزها، جمعیت شناسی تجاری، شاخص های اقتصادی، شرایط آب و هوایی و غیره در دسترس است. کاربران همچنین می توانند از رابط های API RESTful برای اتصال و ادغام با منابع داده مانند LinkedIn، Facebook، Twitter، Adobe و غیره استفاده کنند.
  • امکان استفاده از ابزارهای موبایل: ابزار QlikView دارای نسخه‌های iOS و Android است که کاربران را قادر می‌سازد تا نسخه‌ای از این نرم‌افزار را با خود به همراه داشته باشند. در ضمن قابلیت‌های لمسی در موبایل‌ها باعث می‌شود تا نمودارها و گزارشات تهیه شده توسط QlikView ملموس‌تر باشند.
  • پلتفرم سازمانی: یکی از بهترین قابلیت های ابزار QlikView است که برای به حداکثر رساندن عملکرد هر نوع شرکت (چه در مقیاس کوچک یا بزرگ) طراحی شده است. این نرم‌افزار از تمامی عملکردهای رایج همچون اشتراک گذاری داده، سخت‌گیری‌های امنیتی، تجزیه و تحلیل هدایت شده برخوردار است. این نرم‌افزار یک معماری قوی دارد که تمامی مؤلفه‌های اساسی همچون مشتری، سرور، توسعه دهندگان و اعضای سازمان و تیم مدیریت در نظر گرفته شده‌اند. همچنین این ابزار دارای یک پنل مدیریتی است که امکان نظارت، مدیریت و تصمیم گیری‌های صحیح را ایجاد کرده است. تمامی این قابلیت ها، عملکرد کارآمد یک شرکت را در هر نوع و مقیاسی تضمین می کند.
قابلیت های ابزار QlikView
قابلیت های ابزار QlikView

اجزای مختلف QlikView

ابزار QlikView پنج مؤلفه و جزء کلیدی دارد که در ادامه به معرفی نقش آنها و نحوه قرارگیری آن ها در معماری QlikView اشاره می کنیم:

  • QlikView Desktop. ابزار QlikView Desktop یک محیط توسعه یکپارچه در ابزار QlikView است که برای استخراج داده ها استفاده می شود. این محیط به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر ویندوز بکار می رود که به شما این امکان را می‌دهد تا تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام دهید، طرح‌بندی‌های رابط کاربری گرافیکی را ایجاد کرده و آنها را به عنوان گزارش صادر کنید.
  • QlikView Server. ابزار QlikView Server ترکیبی از وب سرورها و برنامه های کاربردی ابزار QlikView است که به عنوان رابطی بین کاربران نهایی و سرورها عمل می کند. QlikView Server برای میزبانی، مدیریت و توزیع اسناد، گزارش‌ها و داشبوردهای QlikView استفاده می‌شود. این سرور دارای یک تحلیلگر داخلی داده است که قادر است تا با منابع داده مختلف ارتباط برقرار کرده و به صورت لحظه ای بازخورد دریافت کند.
  • QlikView Publisher. ابزار QlikView Publisher یک ابزار نرم‌افزاری است که برای ساده‌سازی فرآیند توزیع گزارش‌ها و برنامه‌های QlikView طراحی شده است. این ابزار یک پلتفرم متمرکز برای مدیریت و انتشار محتوای QlikView فراهم می‌کند و مدیران را قادر می‌سازد به راحتی دسترسی، ایجاد و زمان‌بندی گزارش‌ها را کنترل کنند. با QlikView Publisher، سازمان ها می توانند از ارائه مداوم و به موقع بینش های هوش تجاری به کاربران خود اطمینان حاصل کنند، در حالی که بار منابع IT مرتبط با روش های توزیع دستی را نیز کاهش دهند.
  • کنسول مدیریت QlikView. ابزار کنسول مدیریت QlikView یک ابزار مدیریتی مبتنی بر وب است که با پلتفرم QlikView Business Intelligence ارائه می شود. این ابزار یک رابط متمرکز برای مدیریت و نظارت بر برنامه های کاربردی، کاربران و منابع QlikView ارائه می دهد. مدیران با استفاده از QMC می‌توانند وظایف مختلفی مانند ایجاد و مدیریت کاربران، تعریف مجوزهای دسترسی، زمان‌بندی بارگذاری داده‌ها، نظارت بر عملکرد برنامه‌ها و تولید گزارش‌ها را انجام دهند. QMC همچنین به مدیران اجازه می دهد تا تنظیمات مختلف QlikView مانند سیاست های امنیتی، منابع داده و ویژگی های سرور را پیکربندی کنند.
  • QlikView User Access. ابزار QlikView User Access جزئی از محیط QlikView است که در سمت کاربر قرار دارد و نقاط دسترسی مختلفی را در قالب مرورگرهای وب فراهم می کند. دسترسی کاربر QlikView به تنظیمات امنیتی و مجوزهایی اشاره دارد که کنترل می کند چه کسی می تواند به برنامه های کاربردی و منابع داده خاص QlikView دسترسی داشته باشد. در QlikView، مدیران می‌توانند دسترسی کاربران را تعریف کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور دقیق کنترل کنند که هر کاربر چه داده‌ها و عملکردی را می‌تواند ببیند و کدام را خیر.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با ابزار QlikView به عنوان یک نرم افزار و داشبورد هوشمند هوش تجاری آشنا کردیم. به کمک این ابزار شما قادر هستید تا فرایند کشف و تجسم داده‌های مختلف را با دقت بالا انجام دهید. این ابزار گزینه‌های مختلفی را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله تجزیه و تحلیل مشارکتی و اختصاصی فراهم می‌کند. در ضمن امکان استفاده از داشبوردهای ابزار QlikView در انواع تلفن‌های همراه اندروید و IOS وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت که QlikView یک پلتفرم همه کاره هوش تجاری است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشاغل مورد استفاده قرار بگیرد و فعالیت‌های مختلفی از تجزیه و تحلیل مالی گرفته تا بهینه‌سازی زنجیره تامین را انجام دهد. البته باید خاطرنشان کنیم که ابزار QlikView رقبای بسیاری نیز دارد که ممکن است برخی از سازمان‌ها به سراغ استفاده از داشبوردهای آنها در کسب و کار خود رفته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ای که به مقایسه ۳ نسخه از ابزارهای هوش تجاری پرداخته‌ایم، مطالعه کنید.

میانگین امتیازات 4.7 از 5 - از مجموع 3 رای

خدمات گنج دیجیتال

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان