نشانی: تهران، میدان صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، نبش گلستان شمالی، پلاک 29، واحد 8

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟
سوشال‌مدیا به مجموعه‌ای شبکه‌های مجازی گفته می‌شود که توانستند با هر کارایی خدماتی به مردم ارائه کنند. این خدمات می‌تواند شامل تشکیل یک گروه، معرفی شغل و حرفه و یا سرگرمی باشد. در اصل می‌توان سوشال‌مدیا را از زمان پیدایش اولین شبکه تا به الان به دودسته قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کرد. دلیل این تقسیم‌بندی بیشتر برمی‌گردد به استفاده مردم از این نوع شبکه‌ها که درگذشته ما شاهد این بودیم که مردم چقدر از اینستاگرام و واتس‌اپ و تلگرام استفاده می‌کردند؛ اما در بعد از کرونا که استفاده از سوشال‌مدیا به طور چشمگیری افزایش یافت  و مردم بسیاری از این شبکه‌ها استفاده می‌کردند تا جایی که حتی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی قبل از کرونا و بعد از کرونا اصلاً قابل‌مقایسه نیست در اصل می‌توان گفت کرونای ایجاد شده در جهان اگر برای هر صنفی خوب نبوده؛ ولی برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار مفید بوده است. حتی در مواردی فروشگاهی بوده که اعتقادی به فروشگاه‌های آنلاین نداشته؛ اما در زمان کرونا با ساخت سایت و اپلیکیشن فروشگاه خود را توسعه داده و از مزایای این کار به نحو احسن استفاده کرده است.  دانستن اینکه فضای مجازی و شناخت راه و روش‌های آن اگر درست و بجا استفاده بشود بهترین خروجی را به همراه دارد. درگذشته که اینستاگرام و تلگرام و واتساپ بیشترین استفاده را داشتند حالا باید شبکه پینترست، لینکدین، توییتر و تیک‌تاک را به شبکه‌های پر استفاده به بعد از کرونا اضافه کنیم. چرا که به دلایلی که اشاره شد مردم به استفاده بیشتر از شبکه‌های مجازی روی آوردند، مثلاً شبکه پینترست با افزایش چشمگیری روبرو شد مردم بیشتر از پینترست استفاده می‌کنند، حتی کسب‌وکارها هم دیگر در سایت‌های خود اشاره می‌کنند که در پینترست هم صفحه دارند و برای این شبکه حتی تبلیغ می‌کنند.
فهرست مطلب

فکر می‌کنم در اینجا مختصر از شبکه‌های مجازی پرطرف‌دار صحبت کنیم تا شما رو با بایدونبایدهای این شبکه‌ها آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرطرف‌دارترین شبکه‌های اجتماعی است امروزه تقریباً هر کسی که با شبکه‌های مجازی کار کند می‌توان گفت از اینستاگرام اکانتی دارد؛ لذا به همین خاطر اینستاگرام به‌عنوان پر طرف‌دارترین شبکه مجازی معرفی می‌شود. در این شبکه، افراد و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند صفحه داشته باشند. در این شبکه که با محوریت سرگرمی بیان شده، می‌توان کسب درآمد کرد.

 شما صاحب هر کسب‌وکاری که هستید می‌توانید در اینستاگرام به‌راحتی صفحه داشته باشید و در آن جا محصولات، اطلاعیه‌ها و تخفیف‌های خود را به همه مردم معرفی کنید. موفقیت در این حوزه تنها با داشتن یک صفحه از اینستاگرام میسر نمی‌شود؛ بلکه اصولی دارد که به طور خلاصه به آن می‌پردازیم.

اینستاگرام

موضوع هدف

باید دقت داشت که هدف شما از راه‌اندازی یک صفحه از اینستاگرام چیست اصولاً برای هر کاری می‌بایست برنامه‌ریزی داشته باشید برای این موضوع هم باید هدفی داشته باشید که برای رسیدن به چه چیزی قرار است این کارها را انجام دهید.

ساختار اصولی پیج

پیج شما باید از یک ساختار اصولی پیروی کند چرا که الگوریتم‌های اینستاگرام صفحه شما را شناسایی کرده و به شما رتبه می‌دهد که هرچه کیفیت خوبی داشته باشید طبیعتاً جزو منتخبین اینستاگرام قرار خواهید گرفت

عکس پروفایل مناسب

اصولاً در اینستاگرام می‌بایست از عکس و کپشن خوبی استفاده شده باشد تا مخاطب بهتر با پروفایل شما کار کند از جمله ابزارهایی که برای این موضوع می‌تواند استفاده بشود، نرم‌افزار این شات است. در اصل داشتن یک عکس جذاب برای پروفایل خود پرستیژ و شخصیت کاری شما را معرفی می‌کند.

تداوم در تولید محتوا

به این معنا که برای داشتن یک صفحه فعال، هر روز محتوا تولید کنید تا پیج فعال‌تری داشته باشید این محتوا می‌بایست از قوانین الگوریتمی اینستاگرام پیروی کند تا نتیجه بهتر حاصل گردد.

هشتگ‌گذاری درست

سعی کنید در پیج خود هشتگ ایجاد کنید این کار باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود. مثلاً برای قرارگرفتن در کلمه فوتبال، باید مطالب زیادی در این زمینه بنویسید و هرکدام را با هشتگ فوتبال ذخیره کنید این کار که مدام انجام شود صفحه شما به‌عنوان صفحه برتر در زمینه کلمه فوتبال شناخته می‌شود.

تعامل با سایر پیج‌ها

یکی از کارهای بسیار خوبی که در زمینه افزایش اعضا می‌توان انجام داد، بحث تعامل داشتن با دیگر پیج‌ها است. به این معنا که پیج شما با پیج‌های رقیب متصل شده تا کاربران پیج رقیب با شما آشنا شوند و برعکس، به همین آسانی، می‌توان تعداد اعضا صفحه را بالا برد.

الگوبرداری مناسب

یکی از راه‌های مناسب برای افزایش ورودی، الگوبرداری از رقبا است. اینکه رقبا چه مطالبی می‌گذارند و یا با چه پیج‌هایی در تعامل هستند و یا شیوه برقراری ارتباط و هشتگ‌گذاری آن‌ها به چه صورتی است بسیار ارزشمند است.

تحلیل گزارش‌ها

اگر به طور مدام بتوانید هر زمان که برای تولید محتوا کار می‌کنید هر روز گزارش محتواهای ارسالی را هم چک کنید و برای خود این گزارش‌ها را تحلیل کنید می‌توانید از نقاط قوت و ضعف خود باخبر شوید و اشتباهات خود را تکرار نکنید.

دعوت به فالو کردن

اگر بتوانید راه‌هایی برای افزایش فالو بیابید خیلی ارزشمند است؛ مثلاً راه‌های رایگان مثل محتوا نویسی و یا جذب کاربران با تخفیف، راه‌هایی هستند که در نهایت به جذب فالوور ختم می‌شود همچنین می‌توانید از تبلیغات برای فالو بیشتر استفاده کنید.

پیشنهادی برای مطالعه: سوشال مدیا چیست؟

لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر مشاغل و کسب‌وکارها است. در این شبکه تمامی مشاغل و افرادی که در هر زمینه‌ای صاحب مهارت هستند می‌توانند در اینجا پروفایل درست کنند. این پروفایل‌ها بعداً می‌توانند به‌عنوان رزومه خوب تلقی شود و افرادی که دنبال متخصص می‌گردند می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.

لینکدین

 در این شبکه حتی کاربران می‌توانند تشکیل گروه داده و با هم ارتباط برقرار کنند. در لینکدین به لحاظ اینکه محتویات بر اساس افرادی است که مهارت خاصی دارند و یا گروه خاصی هستند که فعالیت می‌کند، باید گفت مطالبی هم که این افراد یا گروه‌ها منتشر می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار است و با دنبال‌کردن صفحه فعال در هر زمینه‌ای می‌توان به به‌روزترین اطلاعات و اخبار دست پیدا کرد.

 در این شبکه برای تبلیغات می‌توانید از پلن‌های مختلفی بهره‌مند شوید. در اینجا سه پلن دارید که بهترین و پرهزینه‌ترین پلن لینکدین برای تبلیغات پلن اسپانسری بر پایه تولید محتوا است که در اینجا می‌توانید هر چیزی که مورد نظر شماست برای تبلیغ خود تنظیم کنید اعم از عکس و فیلم که با هم می‌تواند بیانگر یک تبلیغ با کیفیت باشد.

توییتر

این شبکه یکی از شبکه‌های بروز و جالب در ارسال سریع پیام‌ها به شمار می‌رود. توییتر از الگوریتم خاصی استفاده می‌کند این الگوریتم اجازه نوشتن بیش از 280 کاراکتر را به کاربر نمی دهد لذا افراد با توجه به این موضوع ،باید مطالبی که بتواند بیانگر موضوع و هدف گرفتن مخاطبان می شود در 280 کاراکتر بیان کنند.

توییتر

 در این شبکه به نسبت شبکه‌های مجازی دیگر هزینه تبلیغاتی بسیار کمتر است. اگر بخواهیم برای صفحه خود تبلیغات پربازدید داشته باشیم و به وجه محدودی هم داشته باشیم، توییتر یک انتخاب درست و منطقی است.

بیشتر تمرکز توییتر بر پایه متن است و اصولاً تصویری برای این موضوع قرار نمی‌دهند این بدین معنا نمی‌باشد که تصویری نمی‌توان قرارداد بلکه هر شخص و کسب‌وکاری با درست‌کردن صفحه برای خود می‌تواند در هر توییتی که ارسال می‌کند تصویری هم قرار دهد؛ اما باید توجه داشت که الگوریتم‌های توییتر مبتنی بر محتوا است و تمامی تمرکز و اولویت اصلی را بر روی محتوا قرار دادند.

تلگرام

این شبکه از نوع شبکه‌های تعاملی به شمار می‌رود. بیشتر تمرکز این شبکه بر روی ارتباط‌گرفتن افراد و مخاطبان با هم است بدین صورت که در این شبکه می‌توان با یک یا چند نفر مکالمه کرد حتی این مکالمه می‌تواند به‌صورت کانالی از ارتباطات شکل‌گرفته باشد.

تبلیغات تلگرام به صورت‌های مختلفی انجام می‌گیرد؛ مثلاً در بهترین حالت می‌توان به تبلیغات در کانال‌های ارتباطی اشاره کرد. اینکه به یک کانال هزینه‌ای داده شود تا با روش‌هایی مثل کلیکی، ساعتی و یا رپرتاژ بتواند برای شما تبلیغ کنند. در نهایت با روش‌های مختلف تبلیغاتی می‌توان به عضوگیری بیشتر بپردازیم.

تلگرام و واتساپ

واتس‌اپ

واتس‌اپ یک شبکه مجازی مانند تلگرام است که با تمرکز بر ارتباطات افراد با هم شکل‌گرفته است. اصولاً این شبکه‌ها می‌خواهند فقط ارتباطات برقرار شود اینکه برای چه موضوعی این ارتباطات صورت پذیرد برای شرکت‌های مثل متا که مالک واتس‌اپ است تمرکز اصلی به شمار نمی‌رود.

 در این شبکه هیچ محدودیتی برای ارسال پیام وجود ندارد اینکه ارسال شما فقط متن باشد یا عکس یا ویدیو یا حتی صدا، هیچ تفاوتی نمی‌کند، در این شبکه‌ها همه این امکانات را می‌توان به‌صورت یکجا داشت. از امکانات دیگری که در شبکه‌های تلگرام و واتساپ بیان می‌شود می‌توان به ارسال موقعیت مکانی اشاره کرد که این‌گونه شبکه‌ها برای اتصال افراد و پیداکردن همدیگر برای ملاقات حضوری در تلاش هستند. در این شبکه نیز اگر بخواهید تبلیغات و مارکتینگ انجام دهید باید با بروز بودن کانال‌های خود و جذب مخاطبین جزو نفرات برتر در حوزه مربوطه باشید.

یوتیوب

ازآنجایی‌که تأثیرپذیری رسانه‌های صداوسیمایی برای همه مردم از جذابیت خاصی برخوردار است به همین خاطر این رسانه تمرکز اصلی خود را روی ویدئو های باکیفیت  هم از نظر صدا و تصویر و هم از نظر تولید محتوا گذاشته است.

 در این سوشال‌مدیا هر شخصی که می‌تواند ویدئویی در هر زمینه به اشتراک بگذارد می‌تواند وارد این سایت شده و ویدئو های خود را با همه در اشتراک بگذارد.

یوتوب

 همین‌طور کسب‌وکارها نیز می‌توانند هر کدام از صفحه اختصاصی برخوردار باشند نکته‌ای که در این بازه باید به آن اشاره کرد این است که یوتیوب برای ترغیب افراد به استفاده بیشتر از رسانه خود، به افرادی که ویدیو های مختلف را درست می‌کنند و این ویدئو ها توسط کاربران تأیید می‌شود هزینه پرداخت می‌کنند.

 اینکه یک کاربر با گذاشتن یک ویدئو سرگرم‌کننده می‌تواند کاربران را برای دیدن ویدئوها جدید به سایت یوتیوب هدایت کند، درجه اهمیت بالایی برای یوتیوب دارد. در این شبکه مارکتینگ به روش‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شود اگر تابه‌حال از یوتیوب استفاده کرده باشید حتماً به تبلیغاتی که در ابتدا یا وسط ویدئوها پخش می‌شود توجه کرده‌اید این ویدئو ها به دو صورت زمان‌بندی‌شده با امکان رد کردن ویدیو و امکان اینکه رد ویدئو نداشته باشد و کاربر می‌بایست تمام ویدئو ها را تا آخر ببیند که در این حالت زمان ویدئو بسیار کم است.

 نوع دیگری از تبلیغات در یوتیوب به‌صورت تبلیغ به‌عنوان برگزیده شده در نتایج جستجو است در این نوع تبلیغ عبارتی که جستجو می‌کنید ممکن است بعضی از نتایج اول به‌صورت تبلیغاتی هزینه‌ای به شما نشان داده می‌شود.

از زمانی یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوا در ازای بارگذاری ویدئو و جذب بالای ویدی و هزینه پرداخت می‌کند قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای این موضوع در نظر گرفت. الگوریتم‌های یوتیوب علاوه بر محتوای ویدئویی بر محتوای متنی که در زیر ویدئو نمایش داده می‌شود هم تمرکز کرد؛ لذا نحوه قرارگیری نتایج جستجو وقتی که شما عبارتی را جستجو می‌کنید؛ مانند گوگل به دو صورت ارگانیک و با پرداخت هزینه برای شما نشان داده خواهد شد.

 این نتایج بر اساس کارکردن روی کلمات کلیدی برای شما نشان داده خواهد شد همین‌طور در صفحه اصلی نیز نتایج بر اساس رفتار سنجی کاربران نشان داده خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت یوتیوب به‌عنوان پربازدیدترین شبکه مجازی بستری مناسب برای رشد کسب‌وکار شما است.

سوشال مدیا مارکتینگ در ایران

علاوه بر سوشال‌مدیاهای خارجی که بعضاً  می‌توان توسط افراد و یا صرافی‌هایی به تبلیغات در آن جا پرداخت و یا حتی کسب درآمد کرد، در ایران نیز به لحاظ بومی‌سازی داده‌ها ضرورت وجود این برنامه‌ها احساس شد. به همین خاطر اکنون اپلیکیشن‌هایی که بر بستر ارتباطات مخاطبان فعالیت دارند؛ مانند تلگرام و واتساپ را می‌توان به سروش پلاس، روبیکا، ایتا، بله و موبوگرام، تلگرام طلایی، آپارات اشاره کرد.

 این اپلیکیشن‌ها دقیقاً شبیه اپلیکیشن‌های خارجی فعالیت دارند که در هر کدام پکیج‌های مختلفی به‌صورت کلیکی و ساعتی و پاپ‌آپ جهت سوشال مدیا مارکتینگ وجود دارد.

مارکتینگ در سوپراپلیکیشن‌ها

سوپر اپلیکیشن به برنامه‌هایی گفته می‌شود که خدمات مختلفی در آن به چشم می‌خورد دقیقاً شبیه یک برج کامل که همه چیز در آنجا وجود دارد و شما برای رفع نیاز خود نیازی به نصب اپلیکیشن‌های دیگری نیستید. اگر بخواهیم به نمونه‌های این اپلیکیشن‌ها اشاره کنیم می‌توان به اسنپ، با سلام و ترب اشاره کرد در هر سه این اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید صفحه اختصاصی برای فروشگاه خود داشته باشید و از این بسترها به فروش بیشتر برسید همچنین می‌توانید با الگوبرداری از رقبا به راه‌های جذب کاربران بیشتر بیندیشید در این اپلیکیشن‌ها از سیستم چند فروشندگی استفاده شده است که هر فروشنده از کاربران امتیاز دریافت می‌کنند و الگوریتمی که برای این اپلیکیشن‌ها وجود دارد به نسبت امتیاز شما به فروشندگان رتبه‌بندی می‌کند.

چند فروشندگی چیست؟

چند فروشندگی در نرم‌افزارهایی که به‌صورت هاب عمل می‌کنند استفاده می‌شود؛ مثلاً یکی از بزرگ‌ترین چند فروشندگی در ایران را می‌توان به دیجی‌کالا اشاره کرد این فروشگاه با اعلام سیستم چند فروشندگی در سایت خود عنوان کرده است که هر فروشگاهی در سایت دیجی‌کالا می‌تواند یک صفحه داشته باشد در این صفحات می‌تواند محصولات خود را معرفی کند و از طریق این سایت خود مشتری انتخاب کند که محصول را از کدام فروشگاه دریافت کند که در این حالت سایت دیجی‌کالا علاوه بر بالا بردن ترافیک خود فروشگاه شما را نیز به همه معرفی می‌کند که در نهایت منجر به فروش بیشتر برای شما  می‌شود اگر بخواهیم به سایر اپلیکیشن‌های چند فروشندگی در ایران که معتبر هستند اشاره کنیم می‌توان ترب، باسلام، اسنپ را اشاره کرد

بهترین سوشال‌مدیا ایرانی کدام است؟

بهترین سوشال‌مدیا ایرانی کدام است؟

سوشال‌مدیاهای ایرانی را نمی‌توان رتبه‌بندی کرد چرا که هر برنامه‌ای دسته‌ای را جذب خودکرده است؛ ولی می‌توان به روبیکا، بله، ایتا، سروش پلاس اشاره کرد در این اپلیکیشن‌ها مردم می‌توانند با هم در تعامل باشند و حتی در این برنامه‌ها می‌توان برای کسب‌وکار خود و یا پشتیبانی مشتریان، صفحه و یا کانال درست کرد. بهترین کار برای رشد کسب‌وکار می‌توان بر روی همه این برنامه‌ها صفحه داشت و آن‌ها را به استفاده از سایت راهنمایی کرد.

بهترین کمپین مارکتینگ تبلیغاتی کدام است؟

بهترین کمپین تبلیغاتی بسته به بودجه شما و هدف شما دارد علاوه بر اینکه این دو مورد مهم است شناختن جامعه هدف نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه بدانید مشتریان شما در کدام شبکه‌ها هستند بسیار اهمیت دارد می‌توانید در ابتدای کار به ترتیب پراکندگی مشتریان خود در آن نرم‌افزار صفحه درست کنید و محصولات خود را به نمایش بگذارید علاوه بر این هر کدام از شبکه‌ها پلن‌های پولی برای معرفی شما در اپلیکیشن خود دارند.

اینفلوئنسر به چه کسی می‌گویند؟

به افرادی که در دنیای فضای مجازی خصوصاً در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و دیگر شبکه‌های دیگر که بیشتر تصویر محور باشند در آنجا فعالیت می‌کنند و با بیان قوی و زبان بدن به انجام معرفی کسب‌وکارها و محصولاتی می‌کنند اینفلوئنسر می‌گویند در صفحه این افراد تبلیغاتی وجود دارد که اگر دقت شود با بازخورد بسیار عالی مواجه شده است این‌گونه تبلیغات با پرداخت هزینه‌های بالایی قابل‌انجام است.

میانگین امتیازات 4.5 از 5 - از مجموع 10 رای

خدمات گنج دیجیتال

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان